freddyinchina.reismee.nl

Dag 10 - Xi'an

Vandaag even uitgeslapen, want we waren pas laat in het hotel aangekomen vannacht natuurlijk. Vandaag hadden we besloten lekker door Xi'an heen te lopen, de stadsmuur te bekijken en wat andere gebouwen. Eerst zijn we richting de muur gelopen waar ons hotel echt 100 meter vandaan ligt. Langs de muur hebben ze een heel park aangelegd waar je doorheen kan lopen. Ook hier vlakbij zijn allemaal koffietentjes, nou bij eentje zijn we gaan zitten om heerlijk koffie te drinken en een ontbijtje te pakken. Helaas begon het aardig te regenen dus besloten we daar nog even te blijven zitten voor we verder langs de muur gingen lopen. Eenmaal droog zijn we dus verder gegaan met onze wandeltocht. Stuk gelopen langs de muur. Was echt heel mooi en indrukwekkend. Gelukkig weet Johan super veel over de geschiedenis, ik had mijn eigen privΓ© tour. In de stad staat ook nog "bell tower" hier wilde wij ook nog even gaan kijken. Dit gebouw staat echt midden op een rotonde en hadden we vannacht in de taxi ook al gezien. Nu was het toch wat drukker. Hierna zijn we lekker uiteten geweest en hebben heerlijke sushi op. Daarna weer terug naar het hotel. s' Avonds had ik afgesproken met iemand die hier al 4,5 jaar woont om even de barretjes te bekijken en om met hem en zijn vrienden naar een club te gaan hier in de stad. De club was heel leuk. Iedereen hier krijgt een eigen tafel en je wordt de hele tijd bediend. Morgen weer een dag in Xi'an.

Dag 9 - Panda's

Als je in Chengdu bent, moet je eigenlijk wel naar de pandaberen. Dit hebben wij dan ook deze dag in de planning gezet. In de ochtend wilde ik eigenlijk vroeg vertrekken om de hitte een beetje voor te zijn, maar Johan lag nog te slapen en toen die eindelijk wakker was, was hij ziek van het eten van de avond ervoor. Ik voel me gelukkig nog steeds goed en heb nergens last van met al dit vreemde eten. Ik zorg er gewoon voor dat ik wat nootjes eet en fruit en veel groenten en natuurlijk heel veel water blijven drinken uit flesjes, niet uit de kraan.

Johan snel uit bed gesleurd want we moesten om 12 uur uitchecken. Daarna nog even een kopje koffie gedronken en boodschapjes gedaan om eten mee te nemen naar het panda park. We zijn er heen gegaan met de taxi, duurde maar een half uurtje. Het park zelf was helemaal niet zo duur vond ik zelf. Het was wel echt super groot en super mooi en schoon. Niet iets wat ik in China heb gezien tot nu toe. De pandaberen zaten helaas wel binnen, want zelfs voor deze beesten was het te warm. We moesten de pandaberen dus zien achter glas. Maar we hebben ze gezien en daar gaat het om!

Einde van de dag met de taxi weer naar het hotel. Daar de bus gepakt naar een super mooi en luxe winkelcentrum. Daar hebben we heerlijk gegeten. Johan had eend en een soort burger en ik had pompoen sushi met een berg knoflook. Dit restaurant is echt een aanrader, Cheers cafe!

Na het eten snel koffer en tas ophalen in het hotel en richting het vliegveld gaan. Gelukkig ging alles weer snel. Ook deze vlucht was maar 1,5 uur ofzo. Aangekomen in Xi'an sprak een Canadees ons aan. Hij was aan het backpacken door China en gaat hierna nog paar maanden naar andere landen. Om die reden wil hij niet teveel geld uitgeven en hebben we een taxi gedeeld. We hadden eerst hem afgezet en daarna zijn wij verder gegaan. Helaas door communicatie fouten kwamen wij aan de andere kant van de stad terecht en moest ik mensen op straat aanspreken om ons te helpen. Gelukkig kwamen we 2 gasten tegen die best goed Engels konden en zij hebben de taxi chauffeur verteld waar we heen moesten. Nou we waren veilig aangekomen, maar het heeft ons wel wat tijd en geld gekost.

Dag 8 - Chengdu

En een verhaal van gisteren...

Gisterenochtend hebben we eerst de bus gepakt opzoek naar een taxi. Gelukkig hadden we die snel gevonden en om 10.00 zaten we in het vliegtuig opweg naar Chengdu. Alles ging heel snel, het inchecken en de vlucht ook, het is ook maar 1,5 uur. Koffers gevonden op het vliegveld en taxi zoeken. Eerst hadden we een fake taxi, maar we waren zo slim om daarvan weg te lopen.

Tijdens de taxi rit kreeg ik de eerste indruk van deze stad. Het is hier schoner en moderner dan de andere plaatsen waar ik ben geweest in China en daar was ik heel blij mee. Prachtig hotel hebben we hier met een mooie binnentuin. Ik wilde heel graag wat gaan doen, maar dat is er niet van gekomen, behalve koffie drinken in een leuk koffiehuis. s' Avonds wilde ik er dan ook echt even uit en hebben we een Chinees restaurant gevonden. Weer een heerlijke groenten gegeten met rijst natuurlijk haha. De keuken in deze omgeving is wel een stuk pittiger dan waar ik tot nu toe ben geweest.

We zijn nog even over marktjes gelopen hier rond het hotel waarna we een leuke bar tegen kwamen waar ik dan maar een cocktail heb genomen. Daarna zijn we weer richting het hotel gegaan en heb ik heerlijk geslapen en genoten van de regendouche.

Morgen laatste dagje alweer in Chengdu en s' avonds het vliegtuig pakken naar Xi'an.

Dag 7 - Elephant trunk hill

Hallo iedereen,

het is alweer even geleden dat ik een verhaaltje had geschreven sorry daarvoor.

Dag 7 heb ik in Guilin doorgebracht. Leuk koffietentje gevonden vlak bij het hotel en daar dus ontbeten. We wisten eigenlijk niet zo goed wat we die dag nou moesten gaan bekijken en hoe we daar zouden komen. In de koffietent schoven twee Amerikanen aan en vertelde ons dat zij hier Chinese cursus doen op de universiteit. Omdat zij hier al een tijdje wonen, vroegen wij ons af of zij een tip hadden wat we moesten gaan doen. De amerikaanse man had het over bergen langs de rivier waar een heel park is aangelegd. Dat leek ons wel heel leuk en mooi. Deze man had toch pas in de middag cursus dus wilde ons erheen brengen en ondertussen vertelde hij wat dingen ovet de stad en wat hij meegemaakt had.

Eenmaal daar hebben we afscheid genomen van deze man en zijn we het park in gegaan. Was wel wat prijzig voor China, maar het was het wel waard. We hebben de hele dag langs de rivier gelopen, de berg op geklommem en door kleine grotten geweest.

Vlakbij zat een hele winkelstraat en daar hebben we gegeten en souveniers gekocht. Wel westers hoor! Helaas hadden we een conflict met de eigenaar van het restaurant, want Johan kreeg niet genoeg geld terug. Ik heb andere mensen ook gewaarschuwd die op het teras zaten en die zijn meteen weggegaan haha.

's avonds nog even een leuke bar gevonden bij ons hotel en wat gedronken. Maar vroeg ons bed in, want we moesten om 8 uur op het vliegveld zijn.

Dag 6 - Guilin

Vandaag zijn we dan wel naar Guilin gegaan. Swan kon helaas niet meer mee reizen, want ze moest onverwacht dingen doen op school zei ze. Ik geloof eerder dat ze niet al teveel geld meer had en Chinezen zijn niet zo goed in dingen plannen dus waar zij graag heen wilde had ze al geen geld meer voor of vond ze eigenlijk te duur. Maarja mag ze natuurlijk zelf weten! Johan en ik hebben de bus gepakt wat iets langer dan 2 uur duurde. Vervolgens met de taxi het hotel gevonden. Aangezien we vannacht al laat thuis waren hadden we vandaag niet zo'n zin om veel te doen dus hebben we even in het hotel geluierd.

Wel moesten we natuurlijk opzoek naar avondeten hier en ik dacht dat ik een TGI Friday's had gezien (de Amerika gangers weten zeker wat ik bedoel!). Helaas was deze er niet meer en moesten we opzoek naar een andere tent. Het is best lastig, want we hebben gewoon een menu kaart nodig met plaatjes anders hebben we geen idee. Nou we zitten gelukkig aan een straat met super veel restaurants dus dat kwam al snel goed. Ik had wat groenten besteld en geroosterde nootjes. Johan ging weer eens voor de eend. Deze was weer niet zo lekker, misschien de volgende keer toch wat anders bestellen? Ik ben heel blij met de hoeveelheid groenten en fruit die je overal kan kopen! Ook een leuk koffietentje gevonden naast het hotel waar ze ook nog eens Engels spreken, morgen ochtend ontbijtje halen daar dus!

Nou morgen vertrekken we al naar Chengdu alleen moeten we dat nog even regelen. Het is een heel eind dus dat wordt denk ik vliegen. Nu maar even kijken of ik goedkope tickets kan vinden.

Ik probeer wat foto's op de site te zetten, maar internet is nogal langzaam dus het werkt niet altijd even goed. Maar ik ga mijn best doen! Anders staan er ook foto's op mijn facebook mensen!

Dag 5 - Fietsen

Vandaag wilde wij heel graag iets doen in Yuangshuo en de beste en vooral goedkoopste manier is dan om een fiets te huren! Gelukkig hadden wij naast het hotel een huur zitten en konden we fietsen krijgen voor zo'n omgerekend 1,50 per persoon voor de hele dag. Johan een eigen fiets en Swan en ik samen op een tandem, ik voorop en zij achterop. Nou levensgevaarlijk in het begin. Ze hebben hier wel fietspaden maar die zeggen eigenlijk vrij weinig. De beste manier is gewoon zo veel mogelijk recht te zitten en inhalen aan elke kant waar het maar kan zonder al teveel te kijken of na te denken. Nou op die manier zijn we toch een heel eind gekomen en hebben we begin middag een tour gedaan over 1 van de oude volken. Aangezien iedereen steeds met mij op de foto wilde, heb ik mijn moment gepakt en ben ik eens met veel Chinezen op de foto gegaan. Aan het einde van de tour was er een soort show waar mensen ook mee mochten doen, op een moment kreeg ik het gevoel dat ik mee moest gaan doen, omdat iemand van die show hele tijd mijn hand kwam schudden. We zijn dus maar snel weggegaan.

Onze fietsen weer gepakt en richting de volgende activiteit. Onderweg natuurlijk nog even een bak rijst naar binnen gewerkt en wat groenten. Alles geserveerd met thee. De activiteit was een mooie grot. Hij was niet heel groot en zelf vond ik hem niet heel mooi. Best aardig wat dingen waren afgebroken en er was overal gekleurde verlichting. Wat wel heel bijzonder aan deze grot was, was dat we een modderbad konden nemen. Dus we hadden bikini mee en hop in de modder. Daarna konden we ook nog genieten van de warm water bronnen in deze grot.

Op de terugweg was het een nog grotere chaos, want met het drukke verkeer begon het ook nog eens keihard te regenen. Dankjewel typoons en moeson. Swan en ik waren onderweg gestopt om te schuilen voor de regen. We hebben een heerlijk fruitdrankje op in een leuk zaakje, Mango. Hier is het ook het gebruik om op je karton iets te schrijven en vast te spijkeren aan de muur. Ik ben benieuwd of iemand ooit mijn berichtje kan lezen.

Aangezien we pas om 7 uur terug waren in het hotel hebben we besloten nog een nachtje te blijven. Kamer opnieuw geboekt en gaan. Weer de stad in en gaan eten. Ik kan gewoon niet zonder pizza en deze stad heeft geluklig alles! Daarna maar afgesproken met de 2 Nederlandse jongens die ik gisteten ontmoet had. Zij wisten een leuk terras aan het water en daar hebben we een hele tijd gezeten om biertjes en cocktails te drinken.

Morgen dan echt de bus naar Guilin pakken!

Dag 4 - Yuangshuo

Daar zijn we dan, Yuangshuo!

Vanochtend om half 12 afgesproken met Swan bij de campus om daar de bus te pakken naar het treinstation in de stad. Eerst hebben Swan en ik nog even vers fruit gekocht bij de supermarkt. Aangekomen bij het treinstation hebben we toch maar besloten eerst nog te lunchen. Kreeg weer een mega bak met rijst, gebakken ei en zoete tomaten. Het was wel heel erg lekker, maar het is zo moeilijk om vegetarisch eten te vinden hier. Nadat we helemaal vol zaten hebben we de trein gepakt naar het grote station waar wij over moesten stappen voor Yuangshuo. We gingen met de sneltrein en het duurde maar 2.5 uur ofzo. Onderweg prachtig uitzicht op de bergen en kleine dorpjes. Daar aangekomen, moesten we wel nog even met de bus naar het echte stadje. Waar we aankwamen, kon ik niet geloven. Onderweg kom je alleen maar hele kleine dorpjes tegen en oude huisjes en dit centrum is dan weer mega toeristisch. Overal winkels en muziek. Eerst hadden we even moeite met het hotel vinden, maar gelukkig vond het hotel ons, letterlijk. De vrouw van de balie zag een paar verdwaalde kinderen en riep ons de juiste kant op. Kamer geregeld met 3 aparte bedden en een eigen badkamer dus ik ging er al vanuit dat het wel goed zou zijn. Nou het is nog beter dan goed. Zachte bedden en een warme douche! Dankje Fawlty towers hotel!

Voor het avondeten zijn we de straat op gegaan. Overal souverniers en kraampjes. Ook eigenlijk best wel wat toeristen. Eenmaal aan het eten op een balkon waarmee je uitkeek over de straten, zag ik twee jongens beneden zitten en ik gokte al dat ze Nederlands waren. Na het eten toch maar even gekeken of ik gelijk had en we hebben nog wat gedronken. Nou 4 Nederlanders aan 1 tafel, we zijn met zoveel mensen op de foto geweest! Even nummers uitgewisseld, want deze Rotterdammers gaan ook naar Hong Kong wanneer ik daar eigenlijk ook heen wil. Dus we houden zeker contact!

Hierna nog even langs de kraampjes geweest en mijn nieuwe vriendin Swan heeft er even voor gezorgd dat ik een jurkje heb kunnen kopen voor zo'n 2 euro. Dankjewel!

Ik weet dat ik had beloofd om te proberen wat foto's erop te zetten, maar we zijn pas net terug en ik wil eigenlijk heel graag gaan slapen. Dus jullie moeten nog even op mij wachten. Morgen gaan we kijken of we nog iets leuks hier kunnen doen en daarna gaan we richting Guilin.

Dag 3 - Canton Tower

Goedemorgen, even nog een verhaaltje van gisteren.

Om 11 uur hadden we afgesproken met Swan bij de bushalte om naar de stad te reizen en tickets te regelen voor de trein. Dit hebben we gedaan en moet zo snel mijn backpack in gaan pakken om de bus en 2 treinen te pakken naar onze volgende bestemming, Yuangshou. Ja het klopt dit stond eerst niet in de planning, maar we moesten even kijken met wat nog beschikbaar was, hier is China hebben ze namelijk ook gewoon vakantie. Vandaag zal gewoon een reisdag worden om op de volgende bestemming te komen.

Gisteren na dat we de treintickets hebben gehaald, heb ik mijn eerste echte Chinese maaltijd op. Heerlijk een bak rijst met aubergine en asperges in een heerlijke saus. De vegamuts was happy. Hierna zijn we de McDonalds op gaan zoeken voor een bak koffie, want dat ik ergens anders nogal moeilijk te krijgen. Je krijgt meestal een soort chocolade melk. In de Mac nog iemand ontmoet uit Singapore en mocht ik ooit daarheen gaan, heb ik al een persoonlijke gids.

Na de mac zijn Johan en ik vertrokken naar het centrum van Guangzhou. Hele rit met de metro. Hier hebben we rondgelopen langs de skyline van de stad. Ook mooi Canton Tower gezien. We zijn niet naar boven gegaan, want het is behoorlijk duur zelfs voor Chinese begrippen en met de mist en smog is het eigenlijk niet de moeite waard. Op de planning stond een boottrip in de avond zodat we de verlichte slyline konden zien, maar hiervoor was het en te mistig en gisterenavond regende het. In de stad nog wel even avond gegeten. We hadden een plekje gevonden in een prachtig winkelcentrum. Op de planning staat nog wel om nog een keer terug te gaan s' avonds zodat we de boot wel kunnen pakken. Daarna zijn we weer naar huis gegaan met de metro en de taxi.

Ik ga vanavond proberen de foto's erop te krijgen van gisteren. Dus nog even geduld!