freddyinchina.reismee.nl

Dag 13 & 14 - Beijing

Afgelopen donderdag zijn we dan echt vertrokken uit Xi'an richting de hoofdstad. We hebben gekozen om de sneltrein te nemen, omdat het stukke goedkoper is dan het vliegtuig, je kan genieten van het uitzicht en je moet dat ook wel een keer gedaan hebben in China. Deze trein duurde ongeveer 5 uurtjes.

Hierdoor kwamen we natuurlijk einde van de middag aan en hadden we die dag ook niks op de planning staan. Dat was maar goed ook, want een taxi krijgen was moeilijk. Ben je in de hoofdstad snappen ze zelfs de beschrijving in het Chinees niet. Na een lange tijd en hulp van mensen op staat eindelijk een taxi gevonden. We waren er echt zo klaar mee dus dat werd boos burgers eten bij de Mac.

Volgende dag dachten wij opnieuw te kunnen beginnen met Beijing. Helaas liep dit iets anders af. We begonnen onze dag om gezellig naar de verboden stad te gaan daar mooie foto's maken (uiteindelijk waren wij populairder dan de echte attractie). Op een moment waren we de foto's even zat en gingen dus buiten de muren zitten. Toen er een vrouw naar ons toe kwam. Zij vertelde dat ze lerares was en wilde graag wat tips geven over Beijing en onze reis aanhoren. Ze vroeg ons dus mee naar een koffiehuisje in de straat. Nou super gezellig en ineens komt de politie naar binnen stormen en iedereen begint Chinees te schreeuwen. Wij en nog 3 Amerikanen die daar ook waren wisten niet wat er aan de hand was. Toen moesten wij allemaal gaan staan en onze paspoorten afgeven aan de politie. Wij hoopten gewoon op controle ofzo, maar we mochten gezellig allemaal mee in de bus van de politie naar het bureau, aan de andere kant van de stad... Nou niks aan de hand met ons legde ze uit. Deze mensen vroegen express aan buitenlanders om wat te gaan drinken om vervolgens veel geld van je te nemen.

Nou ik was al wel weer klaar met Beijing en was blij dat we de dag erna weg zouden gaan. Ik wist alleen nog niet waarheen. De planning was eerst om naar Nanjing te gaan, maar dat is alweer van de planning af gehaald. Ik kon ook al naar HongKong gaan, maar 4 nachten zou een beetje duur worden. Dus gaan we voor nummer 3: kijk 1 dingen missen (Chinese muur) kan nog, maar 2 dingen (Chinese muur en terracotta leger) ja dat kan niet. Dus ik belde mijn nieuwe vriend op in Xi'an en ik was welkom. En dan kan ik zondag zelf naar terracotta gaan. Klinkt als een plan! Dus zaterdag ochtend meteen naar het treinstation in Beijing om kaartjes op te halen. Het is heel grappig om te zien dat ik de trein en metro bijna beter begrijp dan veel Chinezen.